نام درس: پرستاری در سرطان
پیشنیاز: پرستاری بزرگسالان/سالمندان(2)
تعداد جلسات: 7 جلسه
محل تدریس: دانشکده پرستاری و مامایی رفسنجان، فضای مجازی
زمان تدریس: نیمسال دوم سال تحصیلی 1404- 1403
فراگیران: دانشجویان پرستاری 1402
مدرسین: دکتر طیبه میرزایی با همکاری آقای همایون کاظمی
مدرس مسئول درس: دکتر طیبه میرزایی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
آدرس ایمیل دکتر میرزایی: t.mirzaei@rums.ac.ir
مقدمه:
در این درس با تدریس پرستاری از بیماران مبتلا به سرطان به دانشجو کمک می شود تا با استفاده از آموخته های خود با بهره گیری از نظریه ها، مفاهیم پرستاری، مهارت های تفکر خلاق و رعایت اصول اخلاقی بر اساس فرایند پرستاری به مراقبت از مددجویان بزرگسال و سالمند مبتلا به سرطان و خانواده آن ها در مراکز درمانی و منزل بپردازد.
هدف کلی:
آشنایی دانشجو با نحوه مراقبت از مددجویان بزرگسال و سالمند مبتلا به سرطان
اهداف ویژه
از دانشجو انتظار می رود با استفاده از مطالب کسب شده و تأکید بر بکارگیری فرایند پرستاری قادر باشد:
1- اپیدمیولوژی، اتیولوژی، پاتوفیزیولوژی و بیولوژی سرطان را توضیح دهد.
2- ساختار سلول، تفاوت سلول طبیعی با سلول سرطانی، انواع رشد سلولی و تفاوت تومورهای خوش خیم و بدخیم را شرح دهد.
3- در خصوص پیشگیری از سرطان و اهمیت آموزش سلامت و مراقبت پیشگیری کننده در کاهش بروز سرطان بحث نماید.
4- اهمیت تشخیص زودرس سرطان و نقش پرستار در آن را بیان نماید.
5- درمان های رایج سرطان (جراحی، اشعه درمانی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی و درمان های هدفمند) هایپرترمیا و توپوتراپی را مقایسه کند.
6- تدابیر پرستاری در ابعاد جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی، در مددجویان تحت درمان های رایج سرطان را بر اساس فرایند پرستاری شرح دهد.
7- تدابیر لازم درخصوص اورژانس های انکولوژی در بیماران مبتلا به سرطان را بیان نماید.
8- اقدامات لازم در خصوص تشخیص های رایج پرستاری در بیماران سرطانی (278 خود مدیریتی غیر موثر ادم لنفاوی، 281 خطر خود مدیریتی غیر موثر ادم لنفاوی، 45 ضعف در تمامیت غشای مخاطی، 247 خطر ضعف در تمامیت غشای مخاطی دهان، 213 خطر ترومای عروقی) را لیست نماید.
روش تدریس:
1- سخنرانی تعاملی (پرسش و پاسخ، کوئیز، بحث گروهی و ...)
2- روش جورچین
3- بارگذاری مطالب درسی در سامانه نوید و سایر پلتفرم های مجازی
مواد آموزشی مورد نیاز:
وایت برد، کامپیوتر یا موبایل هوشمند با اتصال به اینترنت، نرم افزارهای مربوط به تهیه محتوای آموزشی
وظایف دانشجو:
الف – حضور به موقع در کلاس و مشارکت فعال در کلاس
ب- مطالعه مطالب درسی بارگذاری شده در سامانه نوید
ج- انجام تکالیف اختصاصی
نحوه ارزشیابی دانشجو:
فعالیت کلاسی 25 درصد
امتحان پایان ترم (نوع سوال و میزان تاثیر نمره با نظر استاد مربوطه) 75 درصد
فهرست منابع درس:
1- Hinkle, Janice L.; Cheever, Kerry H.; Overbaugh, Kristen J. BRUNNER & SUDDARTH’S Textbook of Medical – Surgical Nursing. 15 TH Edition. Philadelphia: Wolters Kluwer, 2022.
2- Itano,Joanne K., Brant, Jeannine M., Conde. Francisco, Saria., Marlon. Core Curriculum for Oncology Nursing, Elsevier Co.
3- Wyatt, Debbie., Hulbert-William, Nicholas. Cancer and Cancer Care. Sage Publications.